Fyllningsinstruktioner steg för steg
Skapandet av dokumentet har gjorts så enkelt som möjligt. Om du behöver steg för steg -instruktioner, har vi här gått igenom varje steg i processen för att skapa och spara dokumentet.
1. KORREKT E-POSTADRESS
Först kommer din korrekta e-postadress att bekräftas. Formuläret skickar ett e-postmeddelande till dig. Knappen [Bekräfta] i din e-postbekräftelse för dig till början av formuläret.
Obs. Om du inte får detta e-postmeddelande inom några minuter, är det möjligt att det finns ett skrivfel i den adress du har angett.
2. HUR MAN FYLLER I FORMULÄRET
Därefter kommer du att tillfrågas om dina önskemål om vem du vill att i första hand ska sköta arrangemangen och alla dina önskemål relaterade till begravningen.
De vanligaste önskemålen gäller begravningsplats, typ av begravning och frågor som rör minnesstunden. Dessutom har många frågor som rör kremering eller dödsannonsen. I dina önskemål kan du nämna t.ex. där du förvarar ett eventuellt meddelandeutkast, ceremoniprogrammet eller annat dokument.
3. INFO TILL BEGRAVNINGSBYRÅN
När formuläret är ifyllt kan du skicka din e-postadress till den begravningsbyrå du valt, så att de också vet att du har fyllt i dokumentet. Innehållet i själva dokumentet kommer inte att skickas till begravningsbyrån av hänsyn till din integritet.
Om du senare bestämmer dig för att skicka hela dokumentet, vänligen kom överens om detta med begravningsbyrån.
4. SÄKER ONLINEBETALNING
Klicka sedan på knappen [Fortsätt till betalning] på formuläret för att gå igenom den normala onlinebetalningen till undertecknandet.
5. VISMA SIGNATURINBJUDAN
Du kommer att få en inbjudan från Visma Sign att underteckna. Inbjudan innehåller ett lösenord, som du kan kopiera och sedan öppnar [Fortsätt till underteckning] -knappen dokumentet i Visma Sign-vyn.
6. VÄLJ AUTENTISERINGSMETOD
Här är [Fortsätt till autentisering] knappen där du kan välja autentiseringsmetod. Här kan du t.ex. klicka på din internetbanks logotyp. När autentiseringssteget har slutförts kan du signera dokumentet elektroniskt genom att trycka på [Underteckna dokumentet] -knappen.
FÄRDIGT DOKUMENT
I det här steget kan du fortfarande förhandsgranska det undertecknade dokumentet och även spara det på din egen dator.
Härifrån kan du också gå över till Visma Sign-kontot, där dokumentet kommer att sparas i enlighet med Visma Signs användarvillkor.
Om du vill registrera dig för ett Visma Sign-konto måste du registrera dig med samma e-postadress som du använde för att underteckna dokumentet så att det kommer att synas på ditt Visma Sign-konto.
VAR DU FÖRVARAR
Det lönar sig att spara begravningsdokumentet på din egen dator eller dessutom i Visma Sign-arkivet. Om du vill kan du också skicka filen till en e-postadress som tillhör en betrodd person. En papperskopia av dokumentet bör förvaras på en plats där den lätt kan hittas av en anhörig eller närstående.
En papperskopia av begravningstestamentet bör inte förvaras i ett bankfack eftersom det ofta öppnas först efter begravningen.
Det sista giltiga dokumentet är det hittas på din dator, på Visma Sign eller utskrivet på papper. Du kan alltså när som helst ändra begravningstestamentet genom att radera gamla versioner och skapa en ny.